Söndag kväll

Helgen har gått och varit lugn. Båda de två "stora" pojkarna har varit utan krog liv för andra veckan på raken :) vet inte när det hänt för Jonte iallafall!! Nåväl mamma är mycket tacksam för det.

Annars har jag väl inte gjort så mycket alls, Danne har jobbat hela helgen. Hade lite främmande igår både av syster yster, Mari och Sanna i olika omgångar.

Idag har dagen gått i tårtornas tecken. Vi var först på Alexanders kalas, han fyllde 12 (tror jag) eller är det 13?? Tar alltid fel på det där, tror jag gjorde honom ett år yngre förra året med. For sedan hem och slängde i oss lite varmkorv med bröd och mos och fortsatte sedan till William som fyllde 5 år. Så det känns som magen växt med 10 cm i omkrets.

Rasmus har något som heter Generell språkstörning, det innebär att han bla har svårt att naturligt höra hur ord uttalas, hur de kommer i en mening, lite dåligt ordförråd eller han har svårt att plocka fram olika ord ur sitt ordförråd. Han kan vända hela ord, ex deg blir ged, saft blir fast osv. Men i detta ingår en del andra saker med som sömnstörningar. Och det har han haft sedan han föddes i princip. Vi har i flera års tid provat massor med olika lösningar, vi har gått hos några "sömn terapueter" som tipsat oss om massor med tekniker som vi provat. Men tillslut gav jag upp, inget funkade. Så förra året började han att somna på soffan till en film och det funkar allra bäst, sen bär jag honom i vår säng. Då sover han lugnt och stilla, inget springande en gång i timme med hysteriska utbrott så man väcker hela huset. Där sover han tryggt i mammas och pappas säng. Och så får det vara, jag menar när han är 16 har han nog slutat.

Men var jag ville komma med detta är att vi diskuterat en kväll om hur han nu ska börja somna i sängen, han vill det själv men har en enorm ångest över att sova. Då säger han själv att -Mamma om du kunde sätta in en tv så jag kan titta film där så skulle jag somna i sängen. Nå när vi var hos Wilkopilko idag på kalas så nämnde jag det till Maria att vi ska köpa en liten tv och sätta in den i sovrummet. Då fick jag en av dom :) Skit bra. Men den har stått i deras förråd, slog på den ef 3 timmar inne hos oss, den funkade ett tag men sen blev den svart :( förhjoppningsvis behöver den bara torka upp några dar så funkar den sen. Vi har en annan liten tv i källaren, gammal och dålig en var tvungen att bära upp den för nu hade ju ungarna sett det och blev heltänd på idén.
 

Ni ser, det är bara säng i vårt sovrum. Men de är bara små en gång i livet och jag har aldrig problem med ungar som vaknar under natten. Visste ni att sömnproblem bland barn knappt existerar utomlands där de oftast sover ihop.

Rasmus

Savannah som inte är van att somna till tv:n så får se om det kommer att störa henne.

CU

Kommentarer
Postat av: Pia

Vad du skrämde mig när du skrev att Vimmelmamman var på AB.se.. Jag trodde att hon dött!! Puh, att det inte var så.. Men varje gång jag går in på hennes sida så är jag livrädd för att det ska finnas ett inlägg av någon annan om att hon faktiskt gjort det! Jag hoppas att hon grejar den här skitsjukdomen och får leva lycklig i en massa år.. Läser du hennes blogg? Den är stark och ger en både ont i magen och emellanåt ett leende på läpparna..

2008-11-17 @ 07:27:17
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej! Jo, har ju fortfarade lite familj däruppe. Älskar att åka upp dit, Norrland är speciellt.



Min mans dröm är att ha ett rum med en enda stor säng i. Mysigt!

Ha en bra dag!

/Maria.

2008-11-17 @ 15:55:33
URL: http://desertchick.blogg.se/
Postat av: Spiderchick

svannah! vilket fint namn

2008-11-17 @ 18:54:26
URL: http://spiderchick.blogg.se/
Postat av: Maria

Man ska ju göra det som känns rätt för en själv, skit i vad andra tycker. Barnen tycker säkert det är jättemysigt att sova sådär. :-)

2008-11-17 @ 20:39:23
URL: http://desertchick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0