Svininfluensan

Hjälp mig! Har jag missat något? Vad är folk så hysteriska över? Det är en vanlig influensa, skillnaden är att den har genetiska drag från djur i detta fall svin. Det är vanligast att yngre människor drabbas, läste att medelålderna för de drabbade är mellan 12-17 år. Förklaringen till det är att de yngre inte hunnit ha lika många förkylningar som vi äldre. De som blir ordentligt sjuka är det som har en underliggande sjukdom som tex hjärtsjuka eller lungsjuka. De som faktiskt dött i det vad jag förstått är de som bor i länder där man inte haft tillgång till bra penicillin eller blivit recistent mot det.

Att myndigheter är livrädd för en epedemi är för mass sjukskrivningar. Risken för en epedemi är pga själva bakterien kommer från djur, våra kroppar är inte van vid den typen av bakterie, vi blir sjuk. Läste just att risken för att dö i svininfluensa var 0.4%.

Mass vaccinering- EU hotar att stoppa det, Tamiflu och Relenza är inte testat på människor, de vet inte om det finna några allvarligare biverkningar.
http://www.svininfluensan.com/

Hittills finns 498 bekräftade fall av svininfluensa i Sverige. Av dem har alla utom två haft den lindrigare formen av influensan. Detta hittade jag i en artilkel i morse, men glömde tyvärr att kolla när den var skriven. Inkubationstiden är 1-3 dagar, man smittar i ungefärligt 7 dagar.

http://bloggar.se/om/svininfluensa

http://bjarredoffseason.blogspot.com/2009/04/svininfluensan-lugn-bara-lugn-jinge.html

Jag vet inte, jag känner ingen hysteri över detta. Har jag missat nått?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0