Nu blev det ju kallt

Solen försvann och kallt blev det, hoppas den kommer tillbaka snart :)  Hann bara skriva det så kikar den fram igen. Hundarna har fått sin mat nu så de ska ut sen tänkte jag fara och öva lite cykling med Rasmus.

Vi bor ju så dumt så han kan inte fara iväg själv. På storgatan kör de som galningar de flesta och han har inte så mycket koll alltid. Hans språkstörning gör ju att han har dålig balans och det märks så tydligt just vid såna aktiviteter som att cykla. Det är som inte naturligt att balansera emot. Om cykeln lutar åt ett håll ja då rätar han inte upp den utan lutar med åt samma och då kan ni ju tänka er hur det går. Hans uppmärksamhet på trafiken blir ju oxå sämre i och med att han är så fullt upptagen med att förstå sig på hur cykeln fungerar. Nå med tränging lär ju det gå med :)

Ibland blir man bara så orolig över att han ska bli mobbad eller så, han är trotts allt ännu svår att förstå mellan varven. Jag och danne missförstår honom varje dag. Sen har jag märkt att han har börjat ta till beskrivnngar istället för att säga nya ord, de är ju de nya orden han har problem med. Ord som inte är befästa kan bli lite hur som haver. Tex ordet dag, han sa jätte länge gag istället. Han lärde sig att säga dag och då kom ordet deg, det sa han alltid bak och fram, han sa ged. Deg och Dag är ju lika bara vokalen skiljer dom åt. Deg var ett nyare ord och det ställde till problem fast att det är nästan samma som dag.

Nu har vi ordet tivoli, det är jätte svårt, han säger tilovi, han hör inte hur det ska vara. Jag menar sånt här accepteras så länge de är små. Men nu börjar han 1:an, hur länge kommer detta att ta? Hurdana problem kommer han att stöta på? Kommer han att få rätt hjälp? För det är konstaterat att han behöver specifika hjälpmedel för att lära sig tex läsa.

Jag beställde hem läse och räkneböcker, såna som används i skolan. Vi började träna hemma, räkningen gick rätt fort att få in, men läsningen. Han är inte intresserad alls, han har inte tålamod att lyssan och försöka. Ändå kan han bokstäverna, han kan ljuda rätt många. Men vill inte ens prova. Så jag tjatade inte om det. Hoppas intresset vaknar lite ialf innan hösten.

Nu ska jag själv morgonfika och sen ska vi ut och cykla.

Later

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0