Varit i Kalix

Hoja då var det över. Har väntat med blandade känslor av spänning, nervositet och ett enormt vill veta begär! Men så fel hade jag inte i mina misstankar. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja beskriva det Rasmus har problem med. För det första så vet dom inte rikigt, han har stora problem med de auditiva, dvs att lyssa och förstå. I testerna där han bara fick lyssna och skulle utföra något gick det dåligt. När han gjorde samma sak med ett visuellt stöd gick det genast betydligt mycket bättre. Han är intelligent, testade mycket bättre än barn i hans egen ålder på allt som har med visuella och praktiska saker att göra. Han var snabb på att uppfatta vad som krävdes, vad som skulle göras och gjorde det rätt. Han kunde matcha ihop saker på såna sätt som barn i hans ålder inte borde kunna klara. Han var över intelligent i de sakerna. Han var snabb på att räkna ut saker och snabb på att förutse hur det ska bli. Men så fort det hade med bara hörseln att göra så gick det inte så bra.

Han har dålig självkänsla sa Jesper, trotts att han är bättre än det flesta på mycket så tycker han inte själv det. Han behöver uppmuntran, beröm så han blir stärkt och puschad till att göra nya saker, prova mer. Och det stämmer också på Rasmus, han håller på att bygga med Emil och hade gjort lite på kojan utan att Emil var med. Då funderade han på vad Emil skulle säga nu och om han skulle tycka att det var bra. Han var så stolt idag när Emil tyckte att hans ändringar var jätte bra. Men han låter gärna andra leda leken, så han ser vad som förväntas av honom. Han vill inte göra fel.

Jesper var me i  Rasmus klass i veckan. Intrycket han fick var att Rasmus är med bra i lekan, han leker gärna och bra med andra barn. De andra barnen i klassen tycker inte alls att han är annorlunda på nått vis. De tar med honom när det ska göras nått. Jesper hade missat något Rasmus sa och då hade nån av de andra pojkarna sagt åt honom -Rasmus pratar inte så bra men han sa så :) Men när de kom till lekar där det var mycket prat, man skulle tex förstå att man inte kan bli skjuten när man hade skydd på sin gubbe och hade svårt att förstå att han själv blev skjuten. Det krävdes mycket prat i den leken och det har han ju svårt med att göra, han kan inte få fram det han vill nog fort.

Jesper berättade att Rasmus suttit och hållt på med en pärlplatta, då hade en av flickorna kommit fram till honom och riktat en fråga till honom -Rasmus jag behöver hjälp, kan du hjälpa mig? Men Rasmus tog ingen notis om henne, han hörde henne inte ens. Han sa att Rasmus inte har så stort behov av andra, han leker lika gärna själv. Och det stämmer, jag är väl en av de få personer som är viktig för Rasmus. Om vi får främmande hit så bryr han sig inte så mycket i att ta kontakt med dom, han tittar inte ens på dom. Han tycker Savannah är jätte jobbig som presenterar sig, frågar vad folk heter osv. Han skäms för henne.

Nu ska han testas i det auditiva i juni, de ska kolla upp om det är nån frekvens i ljuden som han faktiskt inte hör och därför får han problem med talet, att lyssna, ta till sig, förstå andra osv. Han ska gå hos logpeden i fortsättningen med. Sen ska det in någon special människa i auditivt (vad hon nu hade för titel) Det är viktigt nu att få detta rätt, att han får rätt hjälp annars kommer han att ha svårt med att lära sig bla läsa och skriva.

Innan han börjar 1an så kommer teamet in, de vill träffa hans nya lärare, de ska förklara vikten av att han behöver rätt visuellt stöd för att lära sig. De kommer att förklara exakt vad det innebär att ha störningar i det auditiva, vikten av struktur och att det görs på samma sätt. De kommer att vara med i varje ny lärare som kommer in i Rasmus liv. En uppföljning gör i höst och sedan en i december-januari. Övergången från trean till fyran (ofta byte av lärare) då ska teamet också vara på plats för att se till att han får det han behöver. Sen gör en ny psykolog utredning i 3an eller 4an.

ADD är inte uteslutet, han trodde att det kan vara lite både och, språkstörning, ADD och problem i det auditiva. Men nu först ska vi till logopeden nästa vecka, sen till Håkan Sjögren för nya tester ang hörseln. I samband med det ska vi träffa nån tjej som jobbar med att bygga schemor. Strukturen är väldigt viktig och att han vet vad som ska göra och vad som händer sen..... jag vet många som känner igen det :) Därför menar Jesper på att han fixar skolan så bra som han ändå gör. Där vet han detta gör vi nu och sen ska vi äta, schemat finns där och han kan gå och titta. Jag har gjort schemor hemma då det varit situationer som jag vet blir svåra för Rasmus att vänta på som tex julafton, när han vet att han ska bort en viss dag, då har vi almenacka och kryssar för dagarna. Så nu kör vi brudar, en dag och en sak i taget :)

Vad som kändes jätte skönt var att Jesper verkade så mån om att detta ska bli bra, alltså det finns redan en utarbetad plan för Rasmus upp till 4 an. Sen beror det ju på Sjögren, vad han har att säga om det blir förändringar eller inte. Teamt kommer att finnas med hela tiden, de kommer att se till att Rasmus får det som krävs. Jag vet att jag sa en gång att jag tycker inte jag får gehör i skolan, att de inte tar det jag säger på allvar. Jag kände att jag inte fick veta hur tex dagen varit, vad som hänt, fick ingen info, de lyssnade inte på den info jag gav heller. Och då var de genast in och förklarade vikten av detta. Jag känner att jag har dom med mig. Och tänk, jag behövde inte bråka eller vara krävande, de var bara med :) Kanske de såg mina dolda horn och min svans, hehe.



CU

Kommentarer
Postat av: Annika

Lite tröst i detta är faktiskt Anna att du är så jääv...stark och som jag sa har du det som krävs att snacka av peruken på alla tanter hos alla myndigheter som finns!!!

Jag är helt övertygad att när du nu ger dig in i detta så kommer Rasmus att klara sig i livet hur bra som helst, men det tar lite längre tid bara.



Te,lugnet och en vän hittar du alltid på Klövervägen när du behöver.Kraamz Anka

2009-05-08 @ 20:40:45
URL: http://www.tjarhovets.se
Postat av: Pia

Du gick säkert in med den energin "våga inte börja jävlas"!! Det är bra!



Skönt att du fått personer som vill att detta ska bli bra och det tror jag att det blir oxå.

Om han har en hörselskada, ja då är det ju inte konstigt att han har problem med att höra instruktioner.. få se vad Håkan hittar.



Stora kramen!!!

2009-05-09 @ 12:51:52
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0