Hur det är att ha två galna gojor :)

Vi  har två till lite halvgalna saker här hemma av annan art än oss människor. Nämligen papegojor, två grå jako. Här är lite utdrag av vad de kan vräka ur sig!

När Hubert som gojan heter bodde hos sina förra ägare så kommer hennes syster förbi, Hubert tittar på henne och säger
-Är du en tjockis?
 Skulle kunna tro att det blev lite pinsamt tyst. Men känner jag Sanna rätt så garvade hon nog hjärtligt åt Hubbe.

Vi skulle döpa vår son Rasmus, prästen kom till oss och jag hade enorm huvudbry om var vi skulle sitta eftersom den galna fågeln svär så förbaskat mycket. Tänkte att om vi sitter i köket, där han har buren då håller han tyst. Han pratar sällan då vi har främmande. Vi sitter där och pratar om hur det skulle bli o vad vi ska sjunga osv, jag hör hur han börjar kommentera o svara på frågor- Jo, -Nej, -Njaa kanske o sånt men helt plötsligt vräker den ur sig
-Är du kåt?
Jag höll på att dö, men prästen förstod som tur vad inte vad den sa. Jag har aldrig lärt den detta TRO MIG men däremot min syster dotter hade tjatat det i flera månader till honom.

Sen var jag barnvakt åt min systers nymfparakit här för ett tag sedan. Vi ställde in buren brevid Hubbes. De satt där o glodde på varann i nån timme, då frågar Hubbe
-Nå vad heter du?
Ja, jag hade ju iofs inte presenterat dom för varann, trodde inte att fåglar behövde den informationen :)

Björn (de som hade honom tidigare) berättade att den hade frågat honom en kväll
-Är du min kompis?
-Jaa det e jag väl hade kompisen svarat. Efter lång betänkte tid säger Hubbe
-Nå det lönar sig inte

När jag lagar mat gapar den -Det luktar skit!!! Han fiser, rapar, jamar, skäller, nyser o hostar. Pratar jag i telefon lägger han sig i samtalet. Han gormar åt hundarna o ber dom vara tyst - TYYYYST med dig gapar han, kör ner katterna från bordet- Nå ner med dig hör man o gå bort därifrån. När han själv e gapig o skrikig (ni ska inte tro att han e rolig jämt, han har en massa hemska ljud för sig) så säger han- Men tyst med dig jävla papegoj jävel, inte låta så där

Ringer i telefonen gör han med, han härmar en av Nokias värsta larmsignaler. Man får oftast säga åt honom att svara annars tjuter han på. Sen för han ett litet samtal, låtsas lyssna på någon o svarar sen innan han säger hej då.

Han gnisslar som disken när jag lastar diskmaskinen, ropar mamma med Rasmus röst och sen svarar han med min -Jaaa. När jag o min sambo försöker sitta i köket o prata, frågar han mig något svara Hubbe med min röst och tvärtom. Han röker när vi röker, då hör man när han blåser ut i buren osv.

Han lurar ungarna med att ropa på dom med min röst o sen när de ropar -VA? så ropar han igen tills de blir förbannade, man får säga att Hörni ni grälar med Hubert. Han kallar in hundarna o busvisslar efter tjejer

En gång sa han när jag kom hem från jobbet
-Men lilla gumman hur é det med dig?
Tittade på Hubbe o sen på Danne o undrade genast var Hubbe lärt sig det för Danne kallar aldrig mig för Lilla gumman!!!


Moa som den andra heter, hon kan verkligen leva om. Hon babblar en massa för sig själv. Oftast obegripligt men även helt begripliga saker :)


I somras började hon gapa efter Stefan, vår granne!!!

Stefan, Steeeefaaaan, hörde man. Jag sa till Danne att vi får säga till Stefan att Moa lärt sig hans namn annars tror han att jag blivit galen!


Hon sitter i buren och skriker på Jonte sen härmar hon hans röst och svarar Jaa? Då gapar hon MAAAAAT


Hon härmar mig när jag grälar på ungarna, hon härmar Rasmus och Savannahs röster när de tjurar. Hon ropar på dom med min röst och ropar mamma med deras röster. Även Moa skäller och jamar, gnisslar som glasen i diskmaskinen, härmar gnisslet i ugnsluckan osv. Hon grälar med sina leksaker, river och attackerar dom och är heligt förbannad. Det är full show på henne hela tiden.


Livet med gojor är inte som Baretta hade det med sin kakadua, dom sitter på axeln och roliga. O nej de har betydligt mer ofog och oljud för sig än roliga saker. Dom skräpar och fjunar, när de är lös så hittar de på allt möjligt tokigt.


Hubert råkade förvilla sig in i vårt sovrum en gång, då for han runt på sängen och hummade högt för sig själv och så säger han -Men oj så det kan gå.

Så ni kan förstå hurdant liv jag har här hemma, det räcker inte med tonåringar, småungar, hundar, katter o andra djur. Jag har två galna gojor på halsen med....... men jag skulle aldrig göra mig av med dom för allt i världen. De har sin charm ändå.

Här kommer en länk till Hubbes hemsida, den är visserligen inte uppdaterad på flera år. Där finns lite ljudfiler på vad han säger.

http://medlem.spray.se/hubertgoja

Kram på er vänner


Kommentarer
Postat av: Mia

dom små liven är underbara, här hemma tycker jag för tillfället att de är lite väl många könsmogna, parningsvilliga djur.... De blir lite rörigt i flocken då, ganska många konflikter utan att dom själva hinner med.
Guuud vad trött jag är, vi hörs
Kramiz

2008-01-09 @ 22:06:30
URL: http://repos.blogg.se
Postat av: anka

*garvar* ja dom är tokiga era gojjor ha
ha ha , jag var ju hos er då Hubert irrade sig till sovrummet, jag blev ju livrädd av hans flaksande och guud vad han pustade när han landa i sängen, ha ha glömmer det aldrig.

Tur prästen E hörde dåligt redan då ha ha ha

Hur sjutton kunde du tro att jag lyckats göra om foton på photoshopen ha ha *stolt* blev jag ialf bara av din tanke hi hi

Kraamz vännen vi höres..

2008-01-10 @ 13:25:24
URL: http://www.tjarhovets.se
Postat av: Pian

Du måste nästan uppdatera Huberts hemsida....nu har ni ju Moa också som pratar en hel massa.

2008-01-10 @ 13:25:45
Postat av: Irina

Hahahahaa.... dina fåglar e då för roliga :)

2008-01-10 @ 15:26:52
URL: http://carwho.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0