Mera fjädrar

Glömde säga när jag bloggade igår att både Tintin och Ellen har börjat få en bättre fjäderdräkt. Ellen rev sig för hårt när hon putsade sig. Hon tog i så hårt så hon bröt av sina fjäderpennor. Tintin blev ju attakerad av en katt för 100 år sedan och efter det har den inte fått tillbaka fjädrarna under magen och upp emellan vingarna. Men då började jag titta när hon badar i sin skål så hamnar magen precis där hon blir naken. Matskålarna är förzinkade och det är inte bra. Zink kan göra att de får en förgiftning, de kan tappa fjädrar och om det vill sig illa så dör dom. Nå jag bytte ut vattenskålen till att börja med. 

Vi var till Åsa och hälsade på och fick  tips på ett spray som hon använder på Charlie, han var så fin och Danne var impad av hans mattsvarta näbb :) Vi beställde det, svin dyrt 99 spänn för en halv liter. Och här räcker en sån flaska till en omgång i duschsvängen. Men nu blandar vi eget. Köpte aloe vera från hälsokosten och tee tree oil och blandar ca ½ l vatten, 10 ml aloe vera och tre droppar utav oljan. Vi har nu sprayat dom åteminstone varannan dag hela högen ibland oftare.

I veckan upptäckte vi att Ellen fått betydligt mycket mera vingpennor, på den ena vingen är det nästan fullt nu på den andra saknas ännu några innan det är fullt. Hon har nog upptäckt själv att hon fått bättre vingar för nu när man tar ut henne flaxar hon utav bara den mellan varven. Stjärtpennorna är oxå på väg att växa ut.

Tintin har fått fullt i nya dun på magen och på benen, hon ser så ful ut på ryggen för det växer en fjäder mitt i :) Så jag vet inte är det sprayen som gör det eller är det för att dom får duscha så ofta och fjädrarna är mjukare. Men för Tintins del tror jag det har varit zinkskålen, eller jag vet inte. Men hoppas att dom nu får tillbaka sina fjädrar helt och fullt :) Ska se om jag kan få någon bra bild på Tintin ialf så man ser att det kommit mer.

CU

Kommentarer
Postat av: Åsa

Kul att dom har har blivit så synbart fina i fjädrarna, alltid kul när man ser förändring. Jodå jag hörde minsann att Danne var lite impad av Charlies fina näbbfärg ... he he he, vi fågelägare är lite tokiga men vi tar i alla fall hand om våra små änglar ibland med ett stort B framför :-)

2008-09-29 @ 21:39:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0