Rasmus funderar

Rasmus har ju varit jätte rädd för döden. Han har haft riktig ångest över det under hösten. Men nu har den släppt, det har inte varit något sen december tror jag. Jag hade tänkt då i höstas redan kolla Bröderna Lejonhjärta med honom för att han ska få se Nangijala. Men jag vågade helt enkelt inte, han var så himla ångestladdad över det. I höstas var han inte mogen, tänkte att det kanske ställer till det ännu mer bara.



Han hade tankar som -Om du dör mamma, hur ska jag vet vad jag ska handla och vad saker kostar och var ska jag skaffa mig ett jobb!! Huj stackarn, det var hemskt. Jag visste inte riktigt hur jag skulle förklara för honom. På dom funderingarna sa jag -du hinner lära dig Rasmus, precis som du lär dig saker nu. När du var 4 kunde du inte skriva ditt namn, det kan du nu, du har lärt dig. Likadant lär du dig vad saker kostar och hur man handlar, det lär du dig när du blir stor nog för det. Han accepterade som tur var min förklaring.



Men idag har vi tittat Bröderna Lejonhjärta.Jag förberedde honom på att dom dör i början men sen kommer dom upp till Körsbärsdalen i Nangijala. Han hade en del funderingar på hur det blir när han dör då -Mamma du måste säga mitt namn hela tiden så du inte glömmer bort mig där uppe. Han frågade oxå om alla våra djur som dött är där och väntar. Jodå sa jag det är dom. Vem tar hand om dom då? undrade han. Ja sa jag min pappa är ju död så han är säkert där och då kom han på att Dannes morfar, han kallar honom farfar är ju oxå död så han är säkert med där han med. Vårat hus kommer att bli gammalt berättade han med och Savannah ska bo i det sen med alla sina barn.


Jonatan och Skorpan på Grim och Fjalar

Efter filmen gick vi och badade bastu. Han fortsatte sina funderingar där.
Men om jag glömmer nått mamma som jag måste ha med mig, kan man komma tillbaka till jorden och hämta det?
Jo sa jag det kanske man kan men vad skulle du glömma?
Min såg, jag måste ju kunna göra ved säger han.
Men sa jag det finns ju säkert ved där och kanske ett godisträd och en popcorns buske med.



Jo säger Rasmus och skatter har vi, för då ska vi bli rika, vi ska ha pengar och juveler och guld.
Vad ska vi med det till när vi har allt vi behöver redan i Nangijala?
Ja men då kan vi komma ner till jorden och ge till dom som är fattiga.

 

Det var en bra fundering tyckte jag. Han har rätt djupa tankar trotts sitt "handikapp" Han anväder ord som är rätt avancerade, såna som han inte borde kunna i och med att han inte har ett naturligt ordföråd och svårt att lära sig ord. Vanliga ord kan han ha jätte svårt med men ord som delikat, ordentlig, stilig, elegant, verkligen och verkligt såna använder han och i rätt sammanhang.

Efter bastun ville han att vi kammar hans hår slickat bakåt, då såg han ordentligt stilig ut och elegant :)

Ja han har sina dagar min son, så klok, omtänksam och snäll.


Jonatan och Karl Lejonhjärta

CU

Kommentarer
Postat av: Irina

Han e en djuping, din Rasmus.

Han hade härliga tankar om döden iaf, att komma ner o ge juveler till dem fattiga, gulligt o omtänksamt!! :)

2009-04-22 @ 08:16:50
Postat av: Pian

Åhh, vad han är förståndig....lillgubben.

2009-04-23 @ 07:28:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0