Gravid?

inte jag men orm maten :) japp, alla djurälskare slutar läsa här. Nu måste de avlivas, men Danne vill vänta tills att de fått sina ungar. Sen blir det väl att ta bort en efter en allt efter att ormarna är hungriga. Eller, ja vi har en orm som tar den storleken de andra två behöver stooora råttor eller kaniner. Är det nån som vill bli av med sina? Skojar bara. Men det är svårt att hitta mat, även ormar måste äta.


Det är rätt intressant om varför människor känner sån avsky för just ormar. Jo det ser äckliga ut, långa, kalla och slemmiga tror många. Men faktum är att det inte är så. Ormen är växelvarm, ligger den på kallt så är den kall, ligger den på varmt så är den varm. Ju varmare ställe för en orm, dessto aktivare är den. Slemmig är den inte alls, den är len och helt torr :)

Bla en sån här har vi, fast inte lika stor  än :)

Jag tror vårt synsätt på orm är bibliskt. När "ormen" lurade Adam och Eva att äta ur äpplet dömde Gud den att kräla på sin buk i alla evighet, 1 Moseboken 3:14 - ”Då sade Jehova Gud till ormen: ”Eftersom du har gjort detta, skall du vara förbannad bland alla husdjuren och bland alla markens vilda djur. På din buk skall du kräla, och stoft skall du äta alla dina livsdagar.” Och vare sig vi tror eller inte så är våra handlingar än idag styrda av vår tro. Vår religion ( Nya testamentet, är den egentliga grunden i Kristendomen, Gamla- Judendomen) är grundad på Kärleksbudet " Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv". Ni vet vända andra kinden till osv.

Om vi börjar tänka på hur vi handlar och har ett lite hum om vad bibeln säger och funderar över det så ser vi hur färgade vi är av vår tro. Om man tänker på ex muslimer och deras sätt att vara, vi har mycket svårt att förstå. De är styrda av koranen och tolkningsättet av den. Det samma gäller buddister, hinduer osv. De trossystemen lever nog hårdare i vardagen än vårt. Tänk hur "antikristna" vi svenskar är och ändå är vi färgad av vårt trosystem.

       
Som ni kanske märker så är jag väldigt intresserad av religion och jag om nån är ateist ialf när det gäller vårt egen kristendom. Kanske därför att vår egen religion är sådan domedags religion. Om du inte gör så får du inte komma till Gud.....


Men jag tycker det är jätte intressant. Jag vill förstå hur människor tänker inom de olika religionerna, varför de handlar som de gör, hur kommer det sig att vi tycker som vi tycker. Framför allt tycker jag att buddismen och hinduismen ger mer hopp till människan. Jag tror att om alla människor hade deras trossystem så skulle det vara mindre ondska i världen. Just för att de tror på karma och strävar efter att slippa återfödelsen, ju mer god karma du har desto närmare nirvana kommer du.



Ha det gott idag




Kommentarer
Postat av: Pia

Jag motsätter mig också en Gud som bara fördömer!! När jag läst "Samtal med Gud" av Neale Donald Walsch så tänkte jag för mig själv "precis så här tänker jag mig MIN Gud". Buddismen och hinduismen är också intressant.. Alla trossystem har positiva och negativa saker.. Tänk om man bara kunde plocka ihop det braiga från alla religioner och sätta ihop till en!! Lite samma sak med politiska partier, hahaha..

2009-08-07 @ 12:40:03
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0