Hur funkar tiden?

Vad jag märkt mer och mer på Rasmus är att han pratar om dagar, månader, veckor, timmar, imorgon, igår och om tex 2 dagar och har inte en blekaste aning om vad han pratar om. Kanske de inte vet det i den åldern ännu. Men jag tycker att han borde ha ett hum om att om två dagar är det lördag och så.

Nu har jag börjat kryssa i almonackan med honom. Vi ska på IKEA nästa vecka och då har vi skrivit in det på rätt dag och sedan ska han ha en liten fest för sina kompisar den 1/2 och det är också inskrivet. Sedan kryssar vi varje morgon för att han ska se att dagarna krymper. Men där blev det också lite fel idag. Igår märkte jag att vi glömt att kryssa de tre tidigare dagarna, förklarade det för honom och att han får göra tre kryss. Idag när han skulle kryssa så skulle han göra tre igen. Danne och han hade en dispyt om det och Rasmus kom farande till mig och var alldlens förtvivlad -Visst mamma får jag göra tre kryss. Nä sa jag, vi gör ju bara ett varje dag men då kom jag på att han fick göra tre igår. Han fick det förklarat återigen varför och då förstod han, ett kryss är en dag.

Han räknar, om så och så många dagar då ska vi fara på IKEA, han kan inte riktigt förstå hur länge det är dit tidsmässigt men han ser iallfall att dagarna krymper och han kan se att det närmar sig. Det blir inte så diffust då.

På julafton skulle jag jobba och jag visste att han kommer vara i högvarv här hemma. Vilket barn är inte det då det är julafton, alla har svårt att vänta på tomten. Men för honom blir det ännu underligare när han inte riktigt kan förstå sin dag utan att se den. Det har jag märkt på hans ständiga frågor när det gäller tid.

På mornarna innan han ska till skolan kan det låta så här:
-Äta välling nu mamma?
-Jo svara jag och sen klä på dig.
-Klä på nu mamma? frågar han när vällingen där drucken och han tittat tv en stund.
- Jo du kan klä på dig nu, svarar jag och sen borsta tänderna
-Borsta tänderna nu mamma frågar han när han svammlat runt med kläderna ett tag. Vänt dom rätt väg efter att ha oftast sattit kalsongerna bak och fram osv
-Jo, nu borstar vi tänderna och tvättar händer och ansikte.
Efter tänderna kan det bli en lång lek med tvålen om jag inte säger nu räcker det sätt bort tvålen och skölj.
-Klä på nu mamma (ytterkläderna)
Här beror det på hur snabb vi varit så antingen klär vi på eller så tittar han tv en liten stund. Men här slutar oftast frågorna fram till att vi tar fram overallen
-Fara skolan nu mamma
-Jo nu ska du till skolan.
Alla frågorna måste ju bero på att han inte greppar tid riktigt och detta gör honom ett hum om hur han ligger till på mornarna och när det börjar bli dags för att åka iväg till skolan.

Tillbaka till julafton. Till hans språkstörning tillhör även att ha dåligt närminne. Funderade hur jag skulle underlätta för Danne med alla frågor, allt tjatande, springande, hoppande osv. Han och Rasmus kan vara på kollisionskurs mellan varven. Och i samma veva hur ska jag underlätta för Rasmus så han slipper fråga hela tiden pga att han inte minns vad Danne svarat och kanske inte förstår hur det blir tidsmässigt iallafall och frågar därför gång på gång för att försäkra sig om att han är på rätt spår. Så jag tog till lite från jobbet. Jag ritade ett schema med honom kvällen innan. Precis vad som kommer att hända fram till att vi skulle åka till Annika, det såg ut ungefärligt så här

Soffan och vällingen (japp han dricker välling ännu)
Öppna ett paket
Titta tv
Bada
Fika
Klä på
Pappa packar bilen
Hämta Dennis
Hämta mamma
Åka till Annika
Lasta in julklapparna under granen
Titta Kalle Anka
Äta
Tomten kommer

Sen kryssade han för vad han gjort, han tog med sig schemat till Annika. Visserligen glömde han bort det när vi kom dit men hela förmiddagen hade han klarat utan 1000 frågor och förstått ungefärligt tiden som är kvar till tomten. Så det funkade faktiskt jätte bra på honom. Han var stolt över det och var noga med att kryssa för när det var gjort.

Tid kan vara verkligt krångligt ibland.

CU

Kommentarer
Postat av: Åsa

Va smart att göra ett schema som han kan följa och så sett se dagen gå ... säkert inte lätt att förklara allt heller och säkert kan det bli jobbigt med alla frågor och det är säkert inte roligt att fråga heller hela tiden som du säger så de där me schema var ju kanonbra. Han är fullt medveten om allt som ska göras och när och vad han ska göra efter att han gjort efter listan ... du är inte så dum du :-)

2009-01-22 @ 17:56:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0