Någon som har blommor som knoppas?

Det har nämligen jag!! Eller hade ialf dagen innan nyårsafton! Det var stormvarning här uppe så jag gick ut för att säkra lösa grejor osv. Hittade då blommor jag glömt ut sen sommaren och gissa om jag var förvånad över att de knoppas i slutet av December. Och sen dessa bilder är tagna har det blivit fler knoppar.


Trodde först att plantan var frusen men sen såg jag att den har färska blommor och knoppar på väg. Vet inte om det syns men här är bildbevis. Ni ser att halva har dött men den andra halva frodas :)


När bild på knoppen.

Vad händer med vårt klimat. När jag var liten var det vinter!! Januari gick väl nästan aldrig över -20 oftare betydligt under ialf. Vi hade en köldgräns på -37 i skolan. Var det så kallt behövde man alltså inte gå till skolan. Och det hände alltid några gånger per vinter att vi stannade hemma. Jag har en bild på mig från 1972, den är tagen i maj och jag leker i snödrivan hemma på gården. Och den var stor! Tänk nu för tiden går vi i shorts i maj mellan varven.

Det har verkligen förändrats vårt klimat. Inte mig emot, jag hatar vinter. Men man undrar ju hur detta kommer att påverka oss i framtiden. Tänk vad mycket som kommer att förändras, inte bara växter och sånt men även djurlivet. Det kommer att tillkomma djur vi inte haft och vissa arter kan dö ut. I södra sverige överlever svarta änkan nu för tiden. Det har den inte gjort tidigare. Men nu har man hittat massor. Då menar jag SPINDELN Svarta Änkan :) inga damer som går och tar ihjäl sina män.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0