I kalix med Rasmus

På förmiddagen idag var vi till Håkan Sjögren på barn i kalix. Vi hade blivit informerade om att de skulle göra en "audiotiv" test på honom för att se om han hoppar över några frekvenser i ljud. Men det var det inte. Vi pratade om hans diagnos. Han undersökte Rasmus, pratade med honom och sedan med oss. Vi fick redogöra för hur han funkar i skolan, hemma osv

Resultatet av det hela blev så här. Just nu kan han inte säga om det är ADD, språkstörningen har de fokus på just nu. Han vill att vi träffas igen om ca 1 år för att se hur det gått för honom och hur språket utvecklats. Han sa att det spelar inte så stor roll vad det heter huvudsaken är att han får rätt hjälp. Och det håller jag med om till viss del. Det viktiga med rätt diagnos är att det underlättar en hel del i mötet med Rasmus. Jag vet hur jag ska göra för att nå fram, hur jag ska prata så jag vet att det går fram och att han lyssnar på mig.

Vad jag glömde berätta är att Rasmus äter Eye Q. Det är en speciellt sammansatt fiskleverolja som varit bra för barn med olika bokstavs kombinationer, framför allt barn med ADD. Kristoffer Gillberg med flera har gjort en studie i sverige om det. Rasmus har alltså ätit eye q i snart ett år och det har blivit märkbar skillnad på honom. Förr kunde man nästan inte sitta brevid honom och tex titta tv. Han ålade sig över soffan, stod på huvudet, låg, satt, stod, hoppade, skrek osv. Nu är han mycket lugnare, han sitter still, aggressionerna försvann, har tyvärr kommit tillbaka men i en betydligt mildare form. Jag vet inte om det är eye q:n menhan är bättre ialf.


Nå det återstår att se hur det blir när han börjar 1an och kraven ökar. Det är då man brukar upptäcka det i normala fall.

CU

Kommentarer
Postat av: Tesstamente

Det är väldigt många som säger att fiskleverolja gör STOR skillnad!

2009-06-02 @ 21:55:50
URL: http://tesstamente.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0