Diagnos

Rasmus har ju gått på utredning för ADHD under förra året och i år. Idag har Jesper (psykologen) varit i skolan och kollat hur det funkar där. Men mest för att han tyckte att Rasmus tal hämmar honom så pass mycket så han ville se hur han fungerar i en grupp med barn. Men Rasmus pratar mycket och vill prata när han känner sig trygg i gruppen. Det är aldrig så att ha drar sig för att göra det, han tom sjunger själv i mikrofon :) Men jag vet att han drar sig för att prata om det är någon han inte känner och måste han prata så viskar han eller säger mamma säg du. För han är ju ändå 6 år och är medveten om att han pratar dåligt. Där fick han godkänt tror jag av Jesper, har inte pratat med honom själv men vad lärarna sa så hade jesper tyckt att det funkade bra.

På torsdag ska vi till Kalix för sammanställning av allt som gjorts med honom. Då kommer "domen" och idag damp det ner ett brev från kalix som antagligen kom lite för tidigt. Vi ska vara hos Håkan Sjögren som jobbar med barn med bla olika bokstavsdiagnoser. Så antagligen finns en diagnos. Vi vet ännu inte vilken. Jag hade inte tänkt blogga om detta förrän jag faktiskt vet om det är så och isåfall vad det är. Men kände att jag måste skriva av mig lite.

Idag frågade Anka mig, hur jag känner inför detta? Ja just nu PROBLEM!!! Tänker på allt som ska ordnas med olika instanser, skolan, kommunen, försäkringskassan osv. Och för att få det man har rätt till så känner jag att man måste nästan vara jurist. Men säger Anka, du har talets gåva, du kan skriva så att det låter bra, du kommer inte att ha probelm med det och du är ju nsätan jurist! Skrattade åt henne, ja jag tvivlar kanske inte på att jag kan prata för det jag tror på. Skulle nog kunna prata kronan av kungen om jag trodde på det hela :)

Men jag är redan ute i tonåren och funderar, tänk då är jag över 50 nästan 55 när han är 16 och då har jag en lillasyster som säkert kommer att vara obstinat!! Nå det gäller att lägga grunden nu, veta vad man vill och argumentera så de förstår vad de oxå bör vilja :) mamma har rätt eller hur.

Nä nu ska vi inte ta ut något i förskott och blir det så så radar jag upp mina måsten och betar av ett efter ett. Det brukar ta mig några dagar att tänka och gilla läget, en termos, Mr X (hunden, hehe) skogen och en stubbe, röka och fundera igenom det hela. Sen när jag är klar med det då vet jag oxå vad jag vill och hur det ska göras.

Sen har jag väl en stor fördel av att jag är informations tokig, google och jag har blivit bästa vänner genom åren. Googlar och söker, kopierar, skriver ut  tills jag vet allt om det jag vill veta och är förberedd till tänderna. Jag går aldrig nånstans oförberedd, har oftast läst tom lagen!

Nä nu ska jag ringa Äschtin!

CU

Kommentarer
Postat av: Pia

Det är tur att du är just en sådan person som många "myndigheter" kommer att tycka är en pain in the ass!! ;o) En person som man inte kör över eller kan nonchalera!! Go girl!!

2009-05-06 @ 13:41:51
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: MorsanBaloo

Jag säger som Pia i inlägget ovan. Han kommer nog att få allt han är berättigad till, det ser du till. :)

2009-05-06 @ 14:17:38
Postat av: Åsa

Precis, det är bara att se till att han får det han behöver och vem vet det bäst .... MAMMA så klart !! Och nu råkar han ju ha världensbästamamma :-) så allt kommer att lösa sig för du kommer inte att ge sig förrän du är nöjd och så ska det vara.

2009-05-07 @ 09:02:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0