Hejsan svejsan

Härligt väder har vi här i Happis, hoppas att ni som inte bor här uppe eller nere har lika fint som vi. Idag har jag lekt ekonom, har kollat upp allt möjligt mellan himmel och jord. Skit trist sånt där, usch, tycker inte om siffror (trotts att jag har stans bästa sifferminne) och räkningar och sånt. När det börjar närma sig räkningsdags så får jag en riktig klump i magen, hatar och sitta och gå igenom och räkna och dela hit och dit. Jag drar mig in i det sista för att göra det. Sen när det är gjort är det så skönt och pengar har man ju kvar med :) Men jag har sån tur att jag har en karl, häftigt va?? han har nämligen gjort det säkert i två år nu så jag slipper det. Sen överför jag bara min del till honom, bra va?
 

Igår var vi med Rasmus till Kalix, han var hos logopeden. Han hade gått framåt tyckte hon och det märker vi med här hemma. Han säger tex SAFT nu istället för FAST som han sa tidigare. Hon gjorde bla ett ljud memory med honom som gick jätte bra. Han hörde alla ljuden och hittade snabbt rätt ljud. Och när det gäller memory så finns ingen som tar honom i det. När jag spelade första gången med honom så trodde jag att jag måste vara lite schysst och göra lite fel. Men ackne, ungen har så bra minne så jag fick kämpa för att få något par överhuvudtaget :) När de spelar i klassen (brukar ha lag spel ibland) så berättade fröken att alla vill vara på Rasmus lag för det laget vinner garanterat.

Han har fortfarnade svårt med att veta en, ett eller flera, typ hus huset, husen osv. Han säger typ Husen är gul istället för Huset är gult. Färger, veckodagar, tidsbedöming (i den grad han borde kunna) är fortfarande svårt likaså att komma ihåg namn på folk. Så han ska nu under sommaren träffa logopeden 4 gånger för att få en liten extra skjuts innan 1 an.


Ungefärligt så här kunde Rasmus prata tidigare, han slängde om orden i meningen eller böt ut bokstäver i ett ord eller helt enkelt uttalade det helt bak och fram, typ deg blev ged. Hon har fortfarande lite svårt att få orden helt i rätt ordning och hoppar gärna över ord som i, att , på, som, har osv. Han kan tom ibland säga ett halt annat ord än det han menar. Logopeden drog ett exempel, hon visade en blid på ett tåg och Rasmus säger traktor. Han vet hur en traktor ser ut och hur ett tåg ser ut. Tänk vad tokigt det kan bli när han pratar om han säger en sak men menar en helt annan. Men förhoppningsvis med mognaden kommer det också. Som det är i dag så bryr han sig  helt enkelt inte.

Jobbar extra i dag, ska börja kl 13 istället för 15 så nu ska jag ut och börja kratta lite tror jag. Danne har tagit bort det som jag krattat ihop på framsidan, vilket var jätte mycket hujja (hundkackor) så nu är det baksidans tur. Men där finns inte en bråkdel av kackorna, det är bara Hera som får gå ut där.

CU

Kommentarer
Postat av: Pia

Ni verkar ju fått tag på en bra pedagog! Kämpa på!!

Här har varit hyggligt väder, relativt varmt MEN blåsigt!! F-n va jag är less på blåsten!! Men å andra sidan orkar jag ju inte ge mig ut på några större äventyr så skitsamma!! ;o)

Ha det gott!! Kram!

2009-05-12 @ 22:20:58
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0