Islossning

SMHI spådde en svår islossning här uppe i år. Men vi i Haparanda har klarat oss lite bättre än Karungi ialf. Där har det tydligen inte varit så här mycket vatten på över 40 år.

När jag var liten fick man alltid åka med pappa och kolla isläget :) det gjordes troget varje år, vi började någon dag innan älven gick och höll på tills att allt var över. Vi åkte uppåt Kukkola och högre för att se detta skådespel. Då tyckte man det var trist, var var det och se en massa is som flöt omkring?! Men jag gör det idag, varenda gång jag varit ut med bilen så kör jag förbi stranden för att kolla isen :) nå jag börjar nu inte och köra flera mil för att se men jag håller koll på den :)

Imorse såg det ut så här nere vid vår strand

     
Så här ser det ut där ungarna har sin pulkbacke just nu, vattnet har nått ända upp till backen som normalt ligger en bra bit från älven. Ett år flöt backen iväg med islossningen, det såg ut som ett litet isberg på vift :) På bild tre är vår kaj, där nånstan under vattnet.

  
Om ni kommer ihåg bilden jag tog på Danne och X från Valborg så är det detta som finns i bakgrunden. Man ser nu inte så bra på valborgsfotot men man ser ungefärligt var vattnet annars är.

     
Det här är taget från det som ska vara husvagns parkeringen nedanför vandrarhemmet. Vi har haft under tidigare betydligt mycket mer vatten. Jag minns ett år då vattnet var ändå uppe på vägen ovanför vandrarhemmet.

     
Gångvägen från badstranden är helt övervämmad nu. Men jag såg lite små isblock högre upp så jag tror vattnet varit högre men dragit sig tillbaka en bit.

Hörde på radion för ett tag sen att isproppen i Karungi och på nått annat ställe har släppt nu i morse och att allt gått lungt till. Så den isen lär flyta förbi här på ett tag.

Lägger in Haparandas webb kameror som länkar på sidan, lite lättare om man vill se så slipper man bläddra tillbaka till rätt inlägg :)

Update done för this time

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0